۞ حـدیـث روز :
ثَلاثُ خِصالٍ تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ: الاْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَةِ، وَ الْمُواساةُ فِی الشِّدِّةِ، وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلی قَلْبٍ سَلیمٍ. سه خصلت جلب محبّت می کند: انصاف در معاشرت با مردم، هم دردی در مشکلات آنها، همراه و همدم شدن با معنویات.

موقعیت شما : صفحه اصلی » آموزشی
  • شناسه : 608
  • 02 ژوئن 2022 - 13:45
  • 983 بازدید
  • ارسال توسط :
  • منبع : گلد نهال
معرفی انواع روش های آبیاری زمین های کشاورزی + توضیحات
زمان مطالعه: 5 دقیقه

معرفی انواع روش های آبیاری زمین های کشاورزی + توضیحات

ضرورت آبیاری صحیح زمین های کشاورزی: به نقل از گلد نهال : معرفی انواع روش های آبیاری زمین های کشاورزی، به شما کمک می کند تا روش مناسب و روش استاندارد را انتخاب کنید با ما همراه باشید. ابتدا لازم است منظور از آبیاری را مشخص کنیم سپس ضرورت آبیاری زمین های کشاورزی را برای شما بیان کنیم،به طور […]

ضرورت آبیاری صحیح زمین های کشاورزی:

به نقل از گلد نهال : معرفی انواع روش های آبیاری زمین های کشاورزی، به شما کمک می کند تا روش مناسب و روش استاندارد را انتخاب کنید با ما همراه باشید.

ابتدا لازم است منظور از آبیاری را مشخص کنیم سپس ضرورت آبیاری زمین های کشاورزی را برای شما بیان کنیم،به طور کلی پخش آب روی سطح زمین به منظور نفوذ در خاک را آبیاری می گویند که با روش های مختلفی انجام می گیرد.

منابع تامین آب جهت آبیاری زمین های درختان، شامل نزول باران و برف،آبهای زیر زمینی،سدها،مخازن،برکه ها،چاه و قنات می باشد،البته امروزه به دلیل کم آبی بیشتر کشاورزان به روش کاشت دیم روی آورده اند زیرا آب کافی جهت آبیاری زمین های کشاورزی وجود ندارد.

اما خب باید پذیرفت زمین هایی که تحت تاثیر آبیاری منظم و اصولی قرار میگیرند بازدهی و عملکرد بسیار خوبی نسبت به کاشت دیم دارند و این خود در نهایت موجب سودآوری و بهره وری اقتصادی خواهد شد،افزایش بهره وری اقتصادی نیز منبع درآمد دولت را نیز تا حدودی تامین می کند و در مواردی نیز ایجاد فرصت شغلی را می توان جزو منافع آبیاری زمین های کشاورزی قرار داد.

البته اینطور نیست که آبیاری زمین های کشاورزی همیشه منافع داشته باشد بلکه آبیاری اثرات منفی نیز در مواردی ممکن است داشته باشد به همین دلیل است که توصیه می شود باغداران حتما از روش های اصولی و متناسب با نیاز محصول اقدام به آبیاری کنند.

برای نمونه در برخی خاک های نرم آبیاری سنگین موجب فرسایش خاک خواهد شد و در غرقاب شدن ریشه ها و باتلاقی شدن زمین  خواهد شد پس باید در چنین شرایطی باید روش های دیگر را جایگزین نمود در غیر اینصورت تمام قسمت های زمین تخریب شده و دچار فرسایش شدید می شود. البته یکی از منفی ترین اثرات آبیاری غیر اصولی، اتلاف بیهود آب می باشد،باید نسبت به نگهداری چنین سرمایه ای کوشید و نهایت استفاده را از آن برد تا جایی برای اسراف کردن نماند.

انواع روش های آبیاری زمین های کشاورزی:

از گذشته آبیاری زمین های کشاورزی  در اولویت کشاورزان بوده و روش های مختلفی هم وجود داشته که برخی از آنها اصلا استاندارد و اصولی نبوده و این خود موجب هدر رفت بخش عظیمی از آب ها می شده،امروزه اما ما با بحران کم آبی روبرو هستیم و این یک مسئله بسیار جدی می باشد که موجب شد افراد به فکر تدابیری در این خصوص باشند یعنی روش های جدید و به صرفه را جایگزین روش های سنتی و غیر استاندارد کنند.

و اما روش های آبیاری زمین های کشاورزی:

  • 1: آبیاری سطحی:

آبیاری سطحی یکی از روش های آبیاری زمین های کشاورزی می باشد که آن را یکی از قدیمی ترین روش های رایج در بین کشاورزان می دانند و غالبا در بیشتر کشور ها مورد استفاده قرار میگیرد،در این روش آب را به صورت کاملا سطحی به روی محصولات باز می کنند.

  • 2: آبیاری سیلابی:

این روش را امروزه یکی از روش های غیر اصولی می دانند زیرا به شدت موجب فرسایش خاک و هدر رفت آب می شود. در این روش آبیاری زمین های کشاورزی جریان آب را آزادانه روی سطح زمین باز می کنند به طوری که کل سطح زمین را می پوشاند. این روش برای گیاهانی که نسبت به آبیاری حساسیت دارند روش مناسبی نیست.

  • 3: آبیاری مرزی:

در این روش زمین را به بخش های مختلفی تقسیم می کنند و پهنای هر قسمت مشخص شده را با جریان ملایم آب آبیاری می کنند،در واقع آب را درون شیارهای ایجاد شده هدایت می کنند این روش معمولا برای تمام خاک ها مناسب است و می توان آن را روشی بهینه به شمار آورد.

  • 4: آبیاری حوضی:

در این روش آبیاری  ،ابتدا قسمتی از زمین را به عنوان حوضچه در نظر میگیرند سپس لوله هایی را از حوضچه به  قسمت های مختلف زمین هدایت می کنند؛البته این روش بیشتر برای آبیاری درختان می باشد زیرا گیاهان با این روش سیراب نمی شوند.

  • 5: آبیاری زیر سطحی:

در این روش لوله هایی را در لایه های زیرین خاک تعبیه می کنند به طوری که زمانی که آب از لوله ها در جریان است تمام قسمت های ریشه سیراب می شود،البته این روش موجب شوری خاک خواهد شد و از بازدهی آن می کاهد.

  • 6: آبیاری قطره ای:

این روش آبیاری زمین های کشاورزی یکی از روش های کاملا اصولی و مناسب می باشد،در این روش لوله های باریک را انتخاب می کنند و در زمین کشاورزی در شیار های ایجاد شده قرار داده و محصولات را آبیاری می کنند. این روش از هدر رفت آب تا حدود زیادی جلوگیری می کند و موجب سیراب شدن محصولات می شود.

پاسخ دادن