۞ حـدیـث روز :
ثَلاثُ خِصالٍ تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ: الاْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَةِ، وَ الْمُواساةُ فِی الشِّدِّةِ، وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلی قَلْبٍ سَلیمٍ. سه خصلت جلب محبّت می کند: انصاف در معاشرت با مردم، هم دردی در مشکلات آنها، همراه و همدم شدن با معنویات.

موقعیت شما : صفحه اصلی » آموزشی
  • شناسه : 427
  • 23 فوریه 2022 - 12:24
  • 785 بازدید
  • ارسال توسط :
  • منبع : baghshahri.com
علل ریزش برگ و میوه های نارس از درختان
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

علل ریزش برگ و میوه های نارس از درختان

همواره ما باغداران و کسانی که درخت میوه ای را پرورش میدهند این تجربه را داشته ایم که در ابتدای بهار درختان تعداد بسیار بسیار زیادی گل میدهند اما این تعداد گل به میوه تبدیل نمی شوند و این سوال در ذهن ما پیش می آید که چرا گل های درختان میریزند؟ دلایل مختلفی برای […]

همواره ما باغداران و کسانی که درخت میوه ای را پرورش میدهند این تجربه را داشته ایم که در ابتدای بهار درختان تعداد بسیار بسیار زیادی گل میدهند اما این تعداد گل به میوه تبدیل نمی شوند و این سوال در ذهن ما پیش می آید که

چرا گل های درختان میریزند؟

دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد که در این مقاله از سایت تخصصی باغ شهری بررسی خواهیم نمود.

و موضوع دیگر این که خب باغدار حرفه ای همواره سعی میکند بازدهی باغ خود را بالا ببرد و با دیدن این مثلا ریزش میوه هایی که پروسه گل و … را گذرانده اند و به یکباره در مدت زمان خاصی از سال میریزند ما را به تفکر و یافتن علت وا می دارد.

چرا میوه های نارس از درخت می ریزند؟

همیشه اختلاف فاحشی بین تعداد گل تشکیل شده روی درختان میوه در بهار و تعداد میوه رسیده به مرحله بلوغ وجود دارد. برای باغدار در سال کم بار وقتی میوه های کوچک یا نزدیک به رسیدن از درخت می اُفتد موجب ناراحتی می شود. حتی در سال های پُربار فقط حدود یک تا دو درصد گل ها تبدیل به میوه شده و برای تولید محصول رضایت بخش جهت برداشت می رسند.

بررسی علل ریزش بیش از حد میوه های نارس چیست؟

برای ریزش بیش از حد میوه درختان دلایلی وجود دارد و این ریزش عامل مهم در تعیین مقدار محصول قابل برداشت می باشد. همه میوه ها در بیشتر شرایط دچار ریزش مستمر بعد از گلدهی نمی شوند.

میوه درختان دستخوش دو یا سه موج ریزش می شوند. وقتی یک میوه کوچک می خواهد از درخت بیاُفتد در دیواره های اتصالی بین لایه های سلول های دم گل ساقه میوه تغییراتی ایجاد می شود و لایه ریزش بوجود می آید. این تغییرات تحت کنترل هورمون ها هستند و آنها نیز به نوبه خود تحت تاثیر عوامل دیگر می باشند..

لقاح : اولین موج ریزش بطور کلی بلافاصله بعد از گلدهی بخاطر عدم لقاح میوه ها صورت می گیرد. این ریزش معمولا” چند هفته ادامه پیدا می کند و بسته به نوع رقم قبل از تمام شدن این موج ممکن است دچار چند موج ریزش جزئی نیز شود.

 

راه حل چیست؟

باغدار در این مرحله می تواند با فراهم کردن ارقام دگر افشان مناسب و افزایش تعداد کندو زنبور عسل در باغ شدت این موج ریزش را کاهش دهد.

دومین موج اصلی ریزش میوه ها هنگامی اتفاق می اُفتد که میوه ها کوچک و به اندازه یک فندق هستند و حدود یک سانتی متری قطر دارند. معمولا” هر چه تعداد گل نسبت به اندازه درخت بیشتر باشد در مرحله اول درصد کمی از میوه های کوچک می ریزند و سپس در موج دوم درصد ریزش میوه ها بیشتر می باشد. باغدار ریزش میوه ها در موج دوم را می تواند از طریق ذیل کاهش دهد.

تامین رطوبت همیشه به اندازه کافی مخصوصا” در ایام آب و هوای گرم و وزش بادهای خشک که موجب تخلیه سریع رطوبت خاک می شود مهم است.

1- جلوگیری از ایجاد خسارت به ریشه ها بوسیله ادوات کشاورزی یا آب ماندگی یا پوسیدگی ریشه.

2- اطمینان از تامین عناصر غذایی ، مخصوصا” ازت مهم می باشد و در این مورد سلامت شاخه و برگها و بُنیه رضایت بخش درخت معمولا” راهنمایی خوبی است.

3- از دادن بیش از اندازه کود شیمیایی خودداری نمائید.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن