۞ حـدیـث روز :
ثَلاثُ خِصالٍ تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ: الاْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَةِ، وَ الْمُواساةُ فِی الشِّدِّةِ، وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلی قَلْبٍ سَلیمٍ. سه خصلت جلب محبّت می کند: انصاف در معاشرت با مردم، هم دردی در مشکلات آنها، همراه و همدم شدن با معنویات.

موقعیت شما : صفحه اصلی » آموزشی
  • شناسه : 603
  • 30 می 2022 - 19:34
  • 1332 بازدید
  • ارسال توسط :
  • منبع : پالیز نهال
علت زرد شدن برگ درخت بادام چیست؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه

علت زرد شدن برگ درخت بادام چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید: بیماری های منتقله از خاک، علت زرد شدن برگ درخت بادام Armillaria mellea  یا قارچ ریشه درخت بادام گال ها سازگاری rootstock رطوبت بیش از حد خاک یکی از علت زرد شدن برگ درخت بادام حمله حیوانات به درختان وجود بیماری شانکر باکتری یکی از دلایل خشکی درخت بادام […]

آنچه در این مقاله می خوانید:

بیماری های منتقله از خاک، علت زرد شدن برگ درخت بادام

دو بیماری شایع که تاج.سیستم ریشه نهال بادام را تحت تأثیر قرار می.دهند Phytophthora و Armillaria هستند. هر دو بیماری علائم مشابه را دارند: رشد.ضعیف پایانه ، برگهای کوچک کلروتیک ، برگ.زدایی زودرس و کاهش بهره وری ، ریزش شاخه.و در نهایت مرگ درخت و اصلی.ترین مورد ان زرد شدن برگ درخت یا نهال بادام است.

از نظر فیتوفترا ​​، شدت بیماری به گونه.های فیتوفترا ​​، نوع خاک ، شرایط آب.و هوایی و سن درخت بستگی دارد. فیتوفترا ​​پوست داخلی و کامبیوم را.تحت تأثیر قرار می دهد و با پیشرفت قارچ ، شاخه.های ریشه یا تاج معمولی مایل به قهوه ای.شده و برگ درخت بادام زرد می شود.

اگر پوست قارچ فعال باشد ، با برداشتن پوست خارجی ، بافت قهوه ای با ظاهری منطقه ای در نزدیکی حاشیه بین بافت های سالم سفید را آلوده می کند. رطوبت و اشباع بیش از حد خاک مانند دو طوفان شدید زمستان باعث ایجاد عفونت می شود.

Armillaria mellea  یا قارچ ریشه درخت بادام

از طریق برش در تاج یا بافت ریشه و جستجوی پلاک های قارچی مایل به سفید بین پوست و چوب مشخص می شود. رشته های قارچی سفید و لثه ای نیز معمولاً در پوست آلوده یافت می شود.

یافتن ریزومورف ها ، علائم قارچی که شبیه بندهای قهوه ای تا سیاه هستند که به پوست خارجی ریشه های آلوده چسبیده اند ، تأیید مثبت آرمیلاریا است. آنها در خاک مرطوب بهترین رشد را دارند. هنگامی که درخت بادام این نوع بیماری را می گیرد درخت بادام رو به زردی می رود.

آرمیلاریا در پی بارندگی از مهر تا بهمن ، اغلب دسته هایی از قارچ در اطراف پایه درختان آلوده تولید می کند. تقریباً چهار سال طول می کشد تا یک درخت حساس علائم آرمیلاریا را نشان دهد. درختان بادام آلوده ممکن است با رسیدن گرمای تابستان به طور ناگهانی از بین بروند و برگ درخت بادام نیز در گرمای تابستان کاملا خشک و زرد خواهد شد.

گال ها

یکی دیگر از بیماری های منتقله از خاک که می تواند درختان را ضعیف کند ، تاج صفرا ، توسط باکتری Agrobacterium tumefaciens ایجاد می شود و تشخیص آن نسبتاً آسان است. گال ها از رشد و نمو بافت های غیرمتشکل و بی نظم ریشه ها / تاج درخت تشکیل شده اند. غالباً گال در بافت ریشه یا تاج در زیر زمین ایجاد می شود و ممکن است مورد توجه قرار نگیرد اما همین بیماری نیز باعث زرد شدن برگ درخت بادام می شود.

با بزرگ شدن گال ، مرکز گال از بین می رود و یک منطقه چوب مرده ایجاد می کند که می تواند توسط قارچ های پوسیده چوب آلوده شود. درختانی که دچار عفونت صفراوی تاج شدید و کمربندی هستند ممکن است کوتاه بیایند و رشد ضعیف و شاخ و برگهای زرد را نشان دهند. درختان بادام قبل از تسلیم شدن در برابر تاج خود ، اغلب از ضعف ساختاری مربوط به پوسیدگی چوب سقوط می کنند.

سازگاری rootstock

هنگامی که خاکها در طی فصل رشد بیش از حد مرطوب هستند این نوع بیماری رخ می دهد، این مشکل در ارقامی در یک باغ وجود دارد که کمترین سازگاری را با پایه داشتند اما سایر ارقام نیز تحت تأثیر قرار می گیرند.

برای درختان بادام ، هنگامی که رشد تحت تأثیر UME قرار گرفت ، برگها زرد کمرنگ شدند و رشد متوقف شد. هنگامی که برگ ها به شدت تحت تأثیر قرار می گیرند ، روی درخت می غلتند و سوزانده می شوند و برگ درخت بادام با توجه به این نوع بیماری نیز زرد کمرنگ می شود. بعضی از درختان به اندازه کافی ضعیف یا مرده هستند اگرچه بیشتر درختان آسیب دیده سال بعد بهبود می یابند.

رطوبت بیش از حد خاک یکی از علت زرد شدن برگ درخت بادام

یک باغ جوان بادام که روی خاک خشت سنگین کاشته شده است در صورت زرد شدن برگ درختان، زردی برگ درخت بادام، نشانه ای از کمبود منگنز است. کمبود عناصر ریز مغذی در مناطق مربوط به خاک اتفاق می افتد و بیشتر در مواردی که خاکها سرد یا خیلی مرطوب باشند شیوع بیشتری دارد بنابراین فعالیت ریشه و جذب عناصر غذایی کاهش می یابد.

هنگامی که خاک در طول فصل رشد به دلیل دیر بارندگی یا آبیاری بیش از حد مرطوب باشد ، درختان جوان در بادام ممکن است زرد شوند ،.علاوه بر علت خشک شدن درخت بادام، علائم شدیدتر می تواند شامل افتادگی برگ های نورد شده و توقف رشد شاخه ها باشد.

وقتی مشکل شناسایی شود و آبیاری بهینه شود ، برخی از درختان آسیب دیده رشد جدیدی را خواهند  داشت. درختان دیگر در فصل جاری متوقف می مانند اما در زمستان بهبود می یابند و سال بعد رشد طبیعی خود را از سر می گیرند.

حمله حیوانات به درختان

گاو نر که به آن علف چمنزار یا موش علفزار نیز گفته می شود ، ممکن است به داخل باغها برود و از پوست درختان جوان در سطح زمین تغذیه کند ، به ویژه اگر پوشش گیاهی اطراف تنه درختان پوشش و محافظت کند. مشکل اصلی درختان سال اول ، ایجاد کمربند در آنها علائمی شبیه آسیب به گل است.

جوندگان در تمام باغات آفات بالقوه هستند ، اما احتمال حمله آنها به باغهایی که پوشش خوبی با محصول پوششی فراهم می کنند یا جایی که می توانند از مراتع یا مناطق کنترل نشده مهاجرت کنند ، حمله می کنند. این نوع حیوان معمولا به دلیل اینکه به ریشه آسیب می رسانند بعد از مدتی مشکل در ریشه درخت باعث زرد شدن برگ درخت بادام؛ می شود.

وجود بیماری شانکر باکتری یکی از دلایل خشکی درخت بادام

این نوع بیماری که معمولا در ایران بسیار شایع است یکی از علت خشک شدن ناگهانی درخت بادام می باشد، به این صورت که این نوع بیماری به دلیل کمبود کلسیم و ازت موجود در خاک بوجود می آید.

کمبود این منابع طبیعی در خاک باعث می شود بیماری شانکر باکتری بر روی هر نوع درخت از جمله هلو و بادام تاثیر بسیار زیادی داشته باشد و باعث شود درخت پژمرده و برگ درختان آن زرد و ضعیف شوند و حتی رطوبت زیاد نیز باعث می شود این نوع بیماری در درختان تشدید شود.

پاسخ دادن